Podręczniki

"Piraci"

tekst archiwalny - 29 grudnia 2006
Jakiś czas temu na półkach Empików i sklepów erpegowych pojawił się dziesiąty dodatek do „Neuroshimy”, zatytułowany „Piraci”. Pozwala on graczom odpocząć od Molocha, Neodżungli, Hell Angelsów i tym podobnych, przyziemnych problemów. Książka ta przeznaczona jest dla wszystkich tych, którzy zastanawiali się, jak to jest z neuroshimową żeglugą. A trzeba przyznać, że jest nienajgorzej - autorzy po raz kolejny podeszli do sprawy bardzo profesjonalnie i wydali solidny dodatek z masą informacji niezbędnych każdemu, kto pragnie zostać postapokaliptycznym wilkiem morskim.

W zamierzeniu twórców „Piraci” mieli być czymś na kształt „Wyścigu”. A przypomnę, iż „Wyścig” był mini - grą z własną mechaniką, której akcja toczyła się w neuroshimowym świecie. I rzeczywiście, podobnie jest z dziesiątym dodatkiem do systemu - z tą jednak różnicą, że zamiast szybkich dziewczyn i pięknych samochodów, oferuje nam on różnego rodzaju statki oraz okręty, pozwalając wcielić się w marynarza i pływać po wodach otaczających Amerykę.

Standardowo na pierwszych kilku stronach książki zawarto krótkie wprowadzenie do tego, co czeka nas na kolejnych kartkach. Następnie parę stron stanowiących wstęp do pirackich kampanii, aż w końcu to, co Naimady lubią najbardziej, czyli zupełnie nowe dodatki do gry. Twórcy podręcznika oddali w nasze ręce nowe miejsce pochodzenia - Karaiby, oraz pięć profesji jakże pasujących do treści „Piratów” - oficer, bosman, sternik, inżynier, szmugler. Klasy te zostały nieźle zaprojektowane. Wypróbowując mini – grę, grałem właśnie bosmanem i muszę powiedzieć, że było to całkiem przyjemne - gdyby nie mechanika, o której za moment.

Z nowych udogodnień mechanicznych należałoby wspomnieć jeszcze o pakiecie umiejętności „Żeglarstwo”, który okaże się przydatny dla wszystkich pływających na morzu. Ponadto znalazło się tu miejsce na ponad trzydzieści nowych sztuczek, z których większość została stworzona przez uczestników konkursu na sztuczki, który swojego czasu zorganizowało wydawnictwo Portal. Wbrew pozorom większość z nich to naprawdę interesujące upgrade'y dla postaci, które pod względem jakości w ogóle nie odbiegają od tych serwowanych przez autorów systemu.

++

Następne kilkadziesiąt stron dotyczy statku, którym nasi bohaterowie będą przemierzać Karaiby. Łajbę tworzy się dokładnie tak samo, jak postać. Autorzy dają nam pewną ilość gambli i tylko od nas zależy, jak je rozdysponujemy. Proces tworzenia statku składa się z sześciu kroków. Wybieramy kolejno klasę i typ statku, kadłub i napęd, załogę, sprzęt, uzbrojenie oraz tzw. „asy”. W rozdziale tym twórcy bardzo się popisali. Na każdym kroku mamy do wyboru przynajmniej kilka różnych, szczegółowo opisanych wariantów. I tak możemy na przykład pływać drobnym jachtem, kutrem rybackim, bądź ogromnym tankowcem. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby strzelać z ciężkich karabinów maszynowych, armat i haubic, bądź z ruchomych wieżyczek, specjalnie do tego celu przeznaczonych. A jeśli chodzi o załogę... niewolnicy, Jamajczycy, wojskowi, nowojorczycy... wszyscy mają swoje zalety i wady, wszyscy też inaczej się cenią. Tylko od nas zależy, kogo wpuścimy na naszą łajbę.

Kilkadziesiąt następnych kartek poświęcono mechanice gry. Mam co do niej mieszane uczucia. Z jednej strony autorzy bardzo się starali opracować ją w najdrobniejszych szczegółach. Z drugiej starania te doprowadziły do pewnego nieładu. Mimo że twórcy momentami kusili się o pewne uproszczenia (dzielenie załogi na kilkuosobowe grupki i traktowanie ich jako pojedynczych osób), to i tak po jakimś czasie można się pogubić; zwłaszcza gdy toczymy bitwę, w której bierze udział trzy lub więcej statków. Ogólnie rzecz biorąc, mechanika jest logiczna i nieźle przemyślana - ale jest jej po prostu za dużo.

Ostatnie strony to swobodny opis Karaibów. Znalazło się tu trochę informacji o obecnej sytuacji politycznej na tym obszarze, o prawie i obyczajach, a także o ludziach, którym się nie podpada, czyli o bossach rządzących okolicznymi regionami. Typowa gadka o wszystkim, w której mimo wszystko zawarto sporo przydatnych informacji. W momencie, gdy kończy się rozdział „Karaiby”, mamy już tylko Karty Statku. Dla okrętu każdej klasy zaprojektowano osobną kartę. Ostatnia strona zawiera mapę okolic Kuby i Haiti, gdyż to właśnie tam, według autorów podręcznika, najbardziej skupia się neuroshimowe piractwo.

„Piratów” wydano bardzo ładnie. Format standardowy dla podręczników do „Neuroshimy”, kolorystyka również, styl czcionki i jej rozmiar tak samo. Kawał dobrej roboty wykonał Tomasz Jędruszek, świetnie ilustrując okładkę. Podczas czytania natknąłem się na parę literówek, jednak nie było ich aż tak dużo, by przeszkadzało to podczas lektury. Podręcznik liczy sto dziewięćdziesiąt stron, a autorzy życzą sobie za niego trzydzieści osiem złotych.

Cóż mogę powiedzieć? „Piraci” to kolejny solidny produkt ze stajni Portalu. Bądź co bądź, podręcznik ten okaże się z pewnością bardzo przydatny dla wszystkich graczy, którym marzyło się wypłynięcie na postapokaliptyczną Kubę czy Jamajkę. Niestety w roli mini - gry sprawdza się średnio, głównie za sprawą pokręconej mechaniki. Jest to jedyny, aczkolwiek poważny, minus dodatku. Dlatego też w ogólnym rozrachunku przyznaję podręcznikowi szóstkę w dziesięciostopniowej skali.

Wyd. PORTAL

Ocena: 6+/10

Tytuł: Piraci
Tytuł oryginału: Piraci
Autorzy: Ignacy Trzewiczek, Mikołaj Winiewski, Marcin Blacha, Michał Oracz, Marcin Oleszak
Ilość stron: 190
ISBN: 83-921612-7-0
Cena: 38,00zł
KOMENTARZE (1) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Kristof Dernhest Eidenfel 29 gru 2006, 10:30
Podręcznika niby nie widziałem, świat Neuroshimy niby znam słabo... ale jednak Piraci jakoś bardzo średnio leżą mi w post-apokalipsie...

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 20 lis 2017, 20:06 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka