Podręczniki

Suplement

Suplement to drugi z serii zaplanowanych dodatków do polskiej gry fabularnej Neuroshima. Jest to swego rodzaju errata, książeczka, w której wyszczególniono i naprawiono błędy popełnione przez autorów w podstawce. Poza tym zawarto tu trochę materiałów, na które zabrakło miejsca w podręczniku głównym. Dodatek nie spełnia jednak pokładanych w nim przeze mnie nadziei. Suplement to prawdziwy galimatias, jest tu wszystko i nic zarazem. To podręcznik, który właściwie nie powinien był się ukazać.

Czytelnika wita całkiem ładna, utrzymana w pomarańczowych odcieniach okładka, na której widnieje niezbyt miły pan z książką w prawej oraz ogromnym snajperskim karabinem w lewej ręce. Zaraz potem spis treści, a pod nim odezwa autorów podręcznika do nas, odbiorców. Zdali oni sobie sprawę, że wokół Suplementu powstały już dziesiątki różnych plotek, legend, a także wyrosło wiele niejasności. Napisane jest tutaj, w jakim celu podręcznik w ogóle powstał - i w dużej mierze, jak wspominałem, jest to tak właśnie licząca sto osiem stron errata.

Już na początku autorzy zapoznają czytelnika z linią wydawniczą Neuroshimy, a więc ze sposobem wydawania kolejnych dodatków. Według tego, co tu napisano, powstawać będą osobne podręczniki, opisujące lokacje i miejsca oraz poszczególne profesje, ale też wydane zostaną oficjalne przygody i minigry. Jak do tej pory, wszystko się zgadza. W chwili, gdy piszę te słowa brakuje tylko podręczników opisujących poszczególne klasy, ale jak znam życie, to zaczną się ukazywać w ciągu najbliższych paru miesięcy.

Następne dwadzieścia stron to wspomnienia i przemyślenia autorów systemu na temat tego, jak powstawał, w jakiej atmosferze przebiegały prace, czym dla nich była Neuroshima i jak bardzo różniły się jej wizje u każdego ze współtwórców projektu. Nie powiem, rzecz to ciekawa... ale na dobrą sprawę, takie przemyślenia można było zamieścić na oficjalnym forum lub stronie internetowej, a nie w podręczniku. Owszem, czyta się to przyjemnie... pozostaje jednak pytanie - po co to w Suplemencie?

Następny duży dział nosi nazwę "Świat" i rozpoczyna się dwoma stronami, na których zawarto symbole sił nowego świata. Są to oczywiście herby i logo poszczególnych regionów opisanych w podstawce. Każdy z herbów został zaprojektowany w kilku wersjach. Pomysł ciekawy, z całą pewnością stanowi interesujące, acz drobne urozmaicenie. Na kolejnych kilku stronach przedstawiono nieco inne spojrzenie na Neuroshimę w stosunku od tego, które mogło zarysować się w wyobraźniach graczy po przeczytaniu podstawki. Spojrzenie to polega przede wszystkim na tchnięciu życia w świat gry oraz na dodaniu mu logiki. Autor artykułu namawia Mistrzów Gry, by ich Neuroshima nie była miejscem pustym, daje też do zrozumienia, że warto by było rozwinąć politykę w powojennej Ameryce. Jakkolwiek by nie było, Nurglitch, autor wspomnianego tekstu, ma dużo racji. Osobiście, jako MG pomyślałem o tym i tchnąłem życie w świat Neuroshimy na długo przed zakupem Suplementu, jednak kto wie, może artykuł ten zmieni czyjąś wizję gry prezentowanej przez Portal.

Dalej mamy "Filmografię Neuroshimy", a więc wykaz ponad siedemdziesięciu różnych produkcji filmowych, które mogą posłużyć Mistrzom Gry jako źródło inspiracji. Do każdego tytułu został dodany opis obrazu i pomysł na przygodę w Neuroshimie, owym obrazem zainspirowaną. Jest to kolejne ciekawe, jednak nie niezbędne urozmaicenie.

Następne kilkadziesiąt stron zajmuje przygoda "Zdrajcy", skądinąd, całkiem ciekawa. Gracze mają możliwość przysłużyć się Molochowi, nawet o tym nie wiedząc. Ogólnie rzecz biorąc, autor scenariusza miał na niego pomysł i zrealizował go bardzo dobrze... nie rozumiem jednak, co przygoda ta robi w dodatku, który miał naprawiać błędy podstawki. Czyżby twórcy uznali, że w podręczniku podstawowym zabrakło przykładowego scenariusza?

Na pozostałych kartach zawarto między innymi krótkie FAQ, w którym pojawiły się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania odnośnie błędów i niejasności, jakie pozostawiała podstawka. To rozumiem... tak właśnie powinna wyglądać wzorowa errata. Jednakże tu zajmuje ona raptem trzy strony. Na dalszych stronach naprawiono błędy dotyczące lekarstw w Neuro oraz zamieszczono szczegółowy cennik dóbr i usług w postapokaliptycznej Ameryce. Ciekawy wydaje się być fakt, że to, co miało stanowić esencję podręcznika, znajduje się na jego ostatnich dwudziestu stronach...

Suplement to jednak nie tylko liczący sto osiem stron podręcznik. Oprócz samej książki, w skład zestawu wchodzi neuroshimowa ankieta, skrócona wersja kart postaci do użytku Mistrza Gry, karta postaci dla gracza, mapa postapokaliptycznej Ameryki oraz ekran Mistrza Gry. Ankieta to oczywiście zbiór pytań i zagadnień, na które można udzielić odpowiedzi i wysłać je później do Portalu. Pozwala to wydawnictwu dostosować swoje produkty do potrzeb kupujących. Skrócone karty postaci to ciekawy bajer, który może przydać się Mistrzowi Gry w czasie prowadzenia. Pozwala on sprawować pieczę nad ośmioma bohaterami naraz. Czym jest Karta Postaci dla gracza, nikomu chyba nie muszę tłumaczyć. Tak czy inaczej, prezentuje się ona nie najgorzej, choć prawdę mówiąc, w Internecie można znaleźć wiele bardziej klimatycznych i atrakcyjnych wzorów. Mapa prezentowałaby się bardzo dobrze, gdyby nie to, że papier, na którym ją wykonano, jest nie najlepszej jakości. W efekcie po kilku użyciach mapa jest już zabrudzona i wymięta. Co zaś się tyczy zasłonki - z nią też nie jest źle. Wykonano ją z niezbyt grubej tektury, jednak nie można mieć większych zastrzeżeń co do jej trwałości. Z jej zewnętrznej strony znajduje się ta sama ilustracja co na okładce Suplementu, natomiast od strony wewnętrznej zamieszczono kilkanaście najczęściej używanych tabelek. Ogólnie rzecz biorąc, całkiem przydatna rzecz.

Suplement mimo wszystkich ciekawostek i urozmaiceń, dodatków oraz naprawdę niezłego scenariusza jest podręcznikiem, który nie spełnił moich oczekiwań. Produkt ten kosztuje trzydzieści dwa złote, a więc ponad połowę ceny podstawki... a zawiera bardzo niewiele istotnych informacji. Moim zdaniem Suplement to mimo wszystko strata kasy. A trzydzieści złotych ulicą nie chodzi.

Ocena: 3/10

Tytuł: Suplement
Tytuł oryginału: Suplement
Autorzy: Marcin Baryłka, Marcin Blacha, Jerzy Cichocki, Michał Oracz, Ignacy Trzewiczek, Nurglitch, Paweł Dembowski
Ilość stron: 108 + ekran MG, mapa, skrócone karty postaci dla MG, karta postaci dla graczy oraz neuroankieta
ISBN: 83-918941-4-2
Cena: 32,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 26 lut 2017, 02:01 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka