Podręczniki

Wyścig

Któż z nas nie zna Neuroshimy - rodzimej, postapokaliptycznej gry fabularnej? Wśród erpegowej braci nie ma chyba takiej osoby, która by, przynajmniej, o tym systemie nie słyszała. Został on ciepło przyjęty przez naszych graczy oraz Mistrzów. Trudno więc się dziwić temu, że w kilka miesięcy po wydaniu podstawki, Wydawnictwo Portal opracowało Wyścig, dodatek, który skupia się na neuroshimowych, samochodowych szaleństwach.

Na początku wypadałoby powiedzieć, o czym podręcznik traktuje. Mówiąc ogólnie, o samochodach i zasadach z nimi związanych. W swoim zamierzeniu Wyścig miał być dodatkiem, który nie tylko dostarczy graczom oraz Mistrzom Gry informacji na temat pojazdów w świecie Neuroshimy i zasad ich prowadzenia, ale także umożliwi branie udziału w wyścigach pokrótce opisanych w podręczniku głównym. W podstawce zostało to opisane krótko. Autorzy Wyścigu rozpisują się na ten temat na 130 stron.

Już na pierwszej karcie podręcznika autorzy zapoznają nas z trzema intrygującymi bohaterami niezależnymi: Chip, Patti oraz Małą Swift. Postacie te nie byłyby tak ciekawe, gdyby nie to, że każda z dziewcząt to jedna z najpopularniejszych przedstawicielek płci żeńskiej w lidze Detroit. Na kolejnych kartkach co jakiś czas pojawiają się świetnie wykonane rysunki z nimi, co sprawia, że Wyścig czyta się jak czasopismo motoryzacyjne wypełnione po brzegi samochodowym stuffem i ilustracjami pięknych kobiet.

Na początku czytelnik dostaje do rąk opis miasta Detroit z perspektywy jego mieszkańca, a zarazem osoby biorącej udział w wyścigach. Narrator obala kilka mitów na temat metropolii, po czym szybko przechodzi do konkretów czyli Lig Detroit. Trudno w tym przypadku mieć cokolwiek do zarzucenia. Autorzy szczegółowo przedstawili sposób ich działania, zarządy, a także sposoby na dostanie się do którejś z nich. Wyjaśniono też rolę kobiet w wyścigach. Okazuje się, że w postapokaliptycznym Detroit panuje równouprawnienie, tak więc w wyścigach mogą brać udział przedstawiciele obu płci. Zaraz potem mamy kolejne cztery bohaterki niezależne: Carmen, Cloody, Jay i Kociaka.

Zespół rajdowy musi składać się przynajmniej z czterech osób. Potrzebny jest sam rajdowiec, czyli osoba prowadząca pojazd. Niezbędny jest też mechanik, który będzie naprawiał uszkodzenia wyrządzone podczas wyścigu. Oprócz tego menadżer, który dba o interesy zespołu oraz agent, czyli osoba odpowiedzialna między innymi za ochronę członków drużyny. Role rajdowca, mechanika, menadżera oraz agenta zostały opisane w sposób wyczerpujący, ale i humorystyczny.

Na kolejnych stronach zamieszczono nowe Cechy związane z pochodzeniem postaci, odnoszące się jednak jedynie do bohaterów, których rajcują samochodowe szaleństwa. Mamy też trzy nowe profesje: kierowca, mechanik, menedżer, oraz prawie czterdzieści sztuczek, przyporządkowanych poszczególnym osobom z zespołu rajdowego. To kolejny plus podręcznika. Każda z nich jest dobrze przemyślana, wymagania sprawnie pokrywają się z korzyściami, które dane sztuczki dają bohaterom. Dobre wrażenie robią też pomysły autorów - kto by pomyślał, że prowadząc samochód, kierownicę można trzymać między kolanami, a w tym samym czasie grać na harmonijce?

Następny rozdział poświęcono, mówiąc w największym skrócie, pojazdom. Opisano ich cechy (prędkość maksymalną, przyspieszenie, hamulce, zwrotność, wytrzymałość, klasę, sprawność, dostępność, wagę, ładowność), a przede wszystkim... wyszczególniono część z nich. Teraz nic już nie stoi na przeszkodzie, by przemierzać bezdroża Ameryki siedząc na quadzie lub rozsiadając się na Harleyu Davidsonie. Wolisz większe zabawki? Proszę bardzo, autobus turystyczny dostaniesz już za 220 gambli... i tu mógłbym postawić niewielki minus - wydaje mi się bowiem, że ceny za poszczególne pojazdy są zbyt niskie. Taki motocykl kosztuje dokładnie tyle co dwie krótkofalówki opisane w podręczniku głównym. Dlatego też używając tego podręcznika w czasie sesji, dobrze jest podnosić wartość poszczególnych maszyn dwukrotnie. W Wyścigu bardzo szczegółowo opisano poszczególne części i usprawnienia samochodu. Mamy tu kilka rodzajów silników, skrzyń biegów oraz systemów hamulcowych. Chętni mogą wyposażyć swoje cacko w karabin pokładowy, wyrzutnię rakiet, ale też mechanizm, który pozwala na wylewanie plam oleju, dzięki którym przeciwnik znajdujący się za twoim wozem ryzykuje wpadnięciem w poślizg. To tylko parę z kilkudziesięciu zamieszczonych w podręczniku bajerków.

Na końcu przedstawiona została mechanika wyścigu. Niewiele jej można zarzucić, choć trzeba przyznać że autorzy rozmieniają się trochę na drobne i podczas jazdy wielokrotnie przyjdzie nam turlać kostkami. Mechanika tu zaprezentowana jest dobra, jednak zarówno MG jak i gracze powinni opanować ją do takiego stopnia, by sesja nie przemieniła się w bezsensowną rzucaninę kośćmi (ja zrezygnowałem z co niektórych rzutów i wielokrotnie wykonywałem rzuty za graczy, by nie utracić dynamiki rozgrywki). Ogólnie rzecz biorąc - mechanika jest dość prosta i przystępna, a przy tym nietrudna do zmodyfikowania.

Na zakończenie wspomnę jeszcze o dwóch rzeczach, o których grzechem byłoby nie napisać. Po pierwsze, styl pisania podręcznika. Podobnie jak w podręczniku głównym, autorzy obrali sobie prosty język, z mnóstwem bezpośrednich zwrotów do czytelnika. Jest to oczywiście dużą zaletą, tym bardziej, że książka ta pełna jest specyficznego humoru. Humoru, który nie jest nachalny i nie przejawia się co chwila, daje on o sobie znać jedynie co jakiś czas i skutecznie "rozluźnia atmosferę". Drugą sprawą, o której trzeba napisać, to ilustracje. Panowie Jędruszek i Gruszewicz pokazali się tutaj od jak najlepszej strony i ładnie zilustrowali podręcznik. Na szczególną pochwałę zasługują oczywiście zdjęcia dziewczyn (zwłaszcza Kociaka na 19 stronie), niemniej pod względem rysunków wysoki poziom trzyma cała książka.

Podsumowując, Wyścig to podręcznik bardzo dobry, zawierający multum ciekawych informacji. Jedyną jego wadą jest fakt, że trafi on do dość wąskiego grona odbiorców - jak znam życie, nie każdy zechce ścigać się po Detroit. Także i mnie Liga znudziła po pewnym czasie i z powrotem uganiałem się za maszynami Molocha. Ogólnie rzecz biorąc - pod względem merytorycznym i edytorskim podręcznik jest świetny. Jeśli więc jesteś przekonany, że szybkie dziewczyny i piękne samochody to twoje klimaty - natychmiast biegnij do najbliższego sklepu z RPGami. W przeciwnym wypadku - możesz kupić, a nóż ci się spodoba... jednak równie dobrze możesz odłożyć książkę po paru dniach, kiedy okaże się, że tak naprawdę to do niczego ci się nie przyda... 128 stron wypełnionych po brzegi cennymi informacjami, za które autorzy życzą sobie 32zł - zdecydujcie sami.

Ocena: 8/10

Tytuł: Wyścig
Autorzy: Ignacy Trzewiczek, Marcin Blacha, Michał Oracz, Jędrzej W. Ilukowicz
Ilość stron: 128
Rok wydania: 2004
ISBN: 83-918941-1-8
Cena: 32,00zł
KOMENTARZE (0) Zaloguj się aby dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
  • Ostatnie artykuły

Copyright © 2004-2017 Bestiariusz.pl. Wszelkie prawa do treści, grafiki oraz zdjęć dostępnych na stronie są zastrzeżone na rzecz Bestiariusz.pl lub odpowiednio na rzecz podmiotów, których materiały są udostępnianie na podstawie współpracy z Bestiariusz.pl.

Teraz jest 28 maja 2017, 11:16 — Strefa czasowa: UTC + 1
Engine: NERV 4.0 BETA
Warunki użytkowaniaPolityka prywatnościUsuń ciasteczka